Posts share fake USA Today story on Elon Musk’s Neuralink

Connect with us

Social media users are sharing a photo of a supposed USA Today article reporting that Neuralink, a biotechnology firm owned by Elon Musk, conducted animal testing that resulted in the death of more than 3,000 monkeys. But the newspaper did not publish such a story, and its parent company confirmed the screenshot is fake.

“Elon Musk’s Neuralink implants have killed nearly 3000 monkeys since last December, 98% fatality rate,” says the purported headline shared in a December 1, 2022 tweet with more than 100,000 likes.

Screenshot of a tweet taken December 6, 2022

Posts sharing the screenshot also circulated on Twitter and Instagram.

Neuralink is owned by Musk, who is also the founder of Tesla and SpaceX and the owner of Twitter. The private firm is seeking to build a brain-computer interface with a range of potential applications, such as treating neurological disorders and restoring sensory and motor function in people with paralysis.

The image shared online is designed to resemble a USA Today article authored by Bailey Schulz. But it is fabricated — the newspaper never published the headline.

“We can confirm that the screenshot on Twitter is fake” and “never appeared on,” a spokesperson for Gannett, USA Today’s parent company, told AFP in an email.

Sophia Benoit, a columnist for GQ magazine and Bustle who originally shared the supposed screenshot, confirmed in a December 1 tweet that it is fake.

Live and archived versions of USA Today’s website show no such article written by Schulz. The business reporter has, however, covered Neuralink in the past.

Her most recent article on the topic was published December 1, 2022 with the headline: “Elon Musk’s Neuralink wants people to control computers with their minds. How close are they?

Schulz wrote that Neuralink tested brain implant chips on 23 monkeys — eight of which were euthanized.

Other media reports say staff members have complained about Musk’s pressure to accelerate Neuralink development, claiming animal trials have resulted in the death of more than 1,500 animals. Allegations of animal mistreatment have resulted in a federal probe and a lawsuit from the animal rights nonprofit Physicians Committee for Responsible Medicine.

AFP has debunked other fabricated articles here, here and here.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *